Mijn avontuur als inwoner van Sicilië is begonnen

Dinsdag 15 augustus 2017 om 12.15 begon mijn avontuur dan echt. Het vliegtuig steeg op, Nederland werd steeds kleiner & om 15.45 landde ik in het prachtige Sicilië. In dit blog geef ik jullie een update over mijn leven op Sicilië!

Ciao tutti,

AANKOMST – ACI TEREZZA

Ondanks dat het mijn 2e stage is in Italië is het toch altijd een verrassing waar je dan nu terecht komt. Ik was nog nooit eerder in Sicilië geweest en ben uitgegaan van de mening van anderen en van de verschillende artikels die ik heb gelezen. Bolzano zat helemaal in het noorden van Italië, dit kun je niet vergelijken met Sicilië, wat in het zuiden ligt van Italië. Het vliegtuig had vertraging en we waren dus net op tijd om de taxi vanuit Catania airport naar het resort te halen. De eerste 2 weken verbleef ik in een resort in Aci Trezza , 10km van Catania , de stad waar ik dit half jaar zal wonen. De gigantisch zware koffers (ja ik blijf een vrouw hé) werden de taxi ingeladen en ik nam mijn plek bij het raam en we reden via Catania naar Aci Trezza. Ik keek mijn ogen uit, wat is de zee blauw en wat een onwijs grote stad. Ik heb geprobeerd om een gesprek aan te gaan met de chauffeur, maar nadat hij vaak Si had gezegd op zinnen die je niet met “ja” kan beantwoorden kwam ik erachter dat de beste man mij niet verstond. Nee Engels kunnen ze hier echt niet. Mijn Italiaans moet ook flink wat opgekrikt worden. Eenmaal in het resort hebben we uitgerust en ‘s avonds heb ik mijn eerste echte Italiaanse pizza genuttigd sinds februari. Aci Trezza is een klein gezellig dorpje, er is alleen niet heel veel te doen. Een auto is hier eigenlijk wel een must. Wij verbleven in Resort Villa Delle Palme. Dit is echt een aanrader! Super mooie appartementen, vriendelijke eigenaren en een prachtige locatie. De eigenaren van het resort waren zo geïnteresseerd naar wat ik kom doen in Sicilië, dat ik hele gesprekken heb gevoerd met ze over mijn studie en stage. Als er wat was kon ik altijd contact met ze opnemen want ze zagen mij als familie nu. Italianen blijven zulke gastvrije , lieve mensen.

CATANIA- STUDIO – OPENBAAR VERVOER

Op donderdag besloten we om naar Catania te gaan, de stad waar ik ga wonen. Ach we pakken de bus wel! Nou dat had je gedacht. We hebben meer dan 50 min staan wachten. Na volledig weggesmolten te zijn bij de bushalte, vertelde een Italiaanse man ons dat de buschauffeurs alleen rijden als ze er zin in hebben. (Moeten hun Nederlandse collega’s eens zeggen, dan breekt de hel los) we liepen 20min naar het eerst volgende dorpje, daar probeerde ik met het beetje Italiaans wat ik heb geleerd tijdens mijn tijd in Noord-Italië een heel oud mannetje uit een krantenwinkeltje te vragen waar een bus naar Catania is en hoe we er komen. Hij vertelde mij in een sneltrein aan Italiaanse woorden de weg. Gelukkig kon ik er nog aardig wat uit opmaken en zo vonden we het busstation en zijn we toch nog in Catania terecht gekomen. Hier heb ik dan ook mijn eerste cannolo ( meervoud cannoli ) gegeten, een echt Siciliaanse zoeternij.

Dat is zeker iets wat je moet proberen als je in Sicilië bent!

Catania is onwijs groot! Ik zei in Nederland heel stoer dat ik alles ga lopen, maar misschien kom ik hier toch maar op terug. Catania staat bekend om de gigantische hoofdstraat Via Etnea van ongeveer 3 km.( die ook nog is gigantisch omhoog loopt ..) Ik woon in één van de honderden kleine zijstraatjes van Via Etnea. Heerlijk in het centrum en heb alles wat ik nodig heb in de buurt! Ik wist mijn adres al en met Google Maps als hulpmiddel zijn we de grote straat doorgelopen richting mijn studio. Toen we voor de deur stonden gluurden we alvast door de kiertjes, maar veel was er niet te zien. Ik zou pas de 28e mijn sleutel krijgen. En ja hoor toen kwam er een auto de straat in rijden en de man laat zijn raam zakken.. ik herkende hem direct; dat moet mijn huurbaas zijn. Wat toevallig dat ik hem precies op dat moment tegenkwam. Hij stapte uit de auto en liet mij mijn studio alvast zien. Toen ik de deur bij de toch wel drukke hoofdstraat open deed, kwam ik in een super mooi rustig echt Siciliaans binnenplaatsje. (foto’s volgen ) Direct stonden nieuwsgierige mensen bij hun voordeur om mij welkom te heten. Achter deze deur zat een compleet straatje. Mijn studio is klein maar groot genoeg voor mij alleen. Ik heb alles wat ik nodig heb en zit ook nog is midden in het centrum van de bruisende stad Catania. De 28e krijg ik officieel de sleutel en dan kan ik de studio gaan opfleuren en naar mijn eigen smaak brengen met foto’s en accessoires. Om de hoek ligt het metro station waar je met een kaartje van €1,- voor 90min gebruik kan maken van het openbaar vervoer. Heel handig!( ja, zo kan het ook Nederland! ) Ik ben zo aan de andere kant van het centrum. Ook is mijn werk vanaf thuis maar ongeveer 15 min lopen. (terugweg een uur waarschijnlijk, met die steile wegen hier)

ETNA

Sicilie staat bekend om de Etna, de hoogste, actieve vulkaan van Europa. De Etna valt onder de meest actieve vulkaan van de wereld. Ik wist dan ook zeker dat ik hoe dan ook de Etna op wilde. De foto’s die ik zag waren adembenemend. We huurden voor zaterdag en zondag een auto. Op zaterdag reden we richting de Etna. Dit was nog best ver aangezien je helemaal de vulkaan op moet rijden. We reden aan de noordkant van de Etna omhoog. Eenmaal boven was het toch wel rustig voor een toeristische bezichtiging in het hoogseizoen. Ook de kabelbaan omhoog stond stil. Ik vroeg aan een vrouw in een restaurantje hoe ik de Etna kan bereiken. Ze vertelde mij dat het dit jaar niet lukt vanaf de noordkant en dat ik via de zuidkant omhoog kan. We reden dus nog meer dan een uur om aan de zuidkant te komen. Hier werd het al wat drukker. Toen we op het grote parkeerterrein aankwamen voelde het direct een stuk kouder op deze hoogte. Eerst hebben we wat gegeten bij een restaurant. Hier heb ik dan ook mijn eerste arancini gegeten. Een typische Siciliaanse rijstbal met kaas , rijst (duhu) en een toevoeging naar keuze. Ik deelde de arranchini kipkerrie super lekker!!! Het vult gigantisch, maar ook zeker het proberen waard! De kabelbaan omhoog kostte €35,- p.p wat gewoon belachelijk duur is. Ik besloot de Etna dan maar een gedeelte omhoog te klimmen. De rest had er niet echt zin in of merkte snel dat het niet lukte. Dus ben ik alleen gegaan, ik moest en zou omhoog gaan. Ondanks dat je met een percentage van ongeveer 20% procent non-stop omhoog klimt , bij elke stap tot je enkels wegzakt in lava stenen en met een knalrood hoofd bovenkomt was het uitzicht het meer dan waard. Je kijkt zo de kraters in en de grond voelt warm aan als je je hand erop legt (stiekem kwam ik hier achter toen ik weggleed en viel #welkominmijnleven) op sommige plekken zie je de rook uit de grond komen.

Ik kwam moe, met hele zwarte benen en met onwijs veel trots weer beneden.

Wil je de Etna bekijken? Rijd dan naar de zuidkant! Ook zijn er verschillende tourbussen die die kant opgaan vanuit Catania en omliggende dorpen. Vanaf Aci Terezza betaal je hier ongeveer €55,- p.p voor.

AUTOPECH.

Zondag zouden we naar Scala Dei Turchi rijden, wat aan de andere kant van het eiland ligt. Aan een stuk door zou dit 2.45 u zijn. Maar we besloten om eerst te ontbijten bij de IKEA, zodat ik ook nog wat spulletjes kon halen voor mijn studio hier. Vol enthousiasme de auto weer in naar de andere kant van het eiland. We reden via provincie Enna, dit schijnt volgens de artikelen die ik heb gelezen ook een mooie plek te zijn. We reden door een woestijn gebied. Prachtig! Het deed mij een beetje denken aan Toscane. We zouden een tussenstop maken in de plaats Enna. Dit viel gigantisch tegen dus we zijn iets verder gereden naar het kleine plaatsje Calascibetta. Super leuk plaatsje, helaas was op zondag alles, behalve de ijssalon, gesloten. Wel heb je een prachtig uitzicht over het woestijngebied en op de lager liggende dorpjes. We reden, na een ijsje genuttigd te hebben, al snel weer verder voor de laatste kilometers naar Scala dei turchi.

Helaas hebben we dit nooit bereikt.

Aangezien we op de snelweg, in the middel of nowhere , waar je 3 koeien en een paard tegenkomt AUTOPECH kregen… en daar sta je dan met een motor die er klaar mee is. We konden niks want alles zit dicht op zondag, dus we reden dan maar langzaam weer helemaal terug naar het resort aan de andere kant van het eiland. Ik hoop zo dat ik het nog een keer kan overdoen dit halfjaar (zonder autopech).

ACI CASTELLO

Op dinsdag besloten we om het openbaar vervoer een tweede kans te geven en dus zo naar Taormina te reizen. Taormina wordt beschreven als het mooiste dorp van Sicilië. Zeker de moeite waard om dus heen te gaan. Helaas hadden de buschauffeurs er weer geen zin in en viel de planning in het water. Ik besloot toen om samen met mijn moeder naar Aci Castello te gaan. We liepen 20min naar het busstation en hebben onderweg genoten van een kaas/worst plankje en een koud drankje. Vanaf het busstation vroeg ik de bus chauffeur of hij stopte in Aci Castello. De beste oude man wuifde ons alleen naar binnen en hij stond erop dat we niet betaalde. Toen vroeg hij waar we heen gingen en is hij omgereden, om ons af te zetten recht voor het kasteel. We reden gratis mee met een bus en werden midden op de weg afgezet. Zoiets gebeurd echt alleen hier. Aci Castello is een leuk kleurrijk dorpje en het kasteel is prachtig & als je boven in de tuin van het kasteel staat heb je ook nog is fantastisch uitzicht! Het was in de namiddag wel erg rustig in Aci Castello. Maar een prima plek om aan de helder blauwe zee te ontspannen!

TAORMINA

Taormino Poging 2. Om 8.00 ‘s ochtends liepen we 20 min naar het inmiddels wel bekende busstation. Hier namen we de bus naar Catania waar we op het station even wat aten en daarna de trein namen naar Taormina. Vanaf het treinstation kun je ervoor kiezen om te genieten van de prachtige stranden die je kunt bereiken via een tunneltje. Of je kunt met een flinke klim omhoog maken met een onwijs lange stijle trap. Op het heetst van de dag had ik hier absoluut geen zin in. Dus we namen de bus naar boven.

Taormina is onwijs toeristisch, maar heel mooi!!

Het heeft een uitgebreide keus aan winkels, bezichtigingen en restaurantjes waar je kunt genieten van heerlijke Siciliaanse gerechten en zoeternijen. We hadden lunch bij restaurant déjàvu. Onze ober was half Siciliaans/half Nederlands. Wat super leuk was want hij kon aardig Nederlands , ondanks dat hij er maar 3 jaar heeft gewoond. We zijn geëindigd bij het oude theater van Taormina , daarna met de trein terug naar Catania en daar (zoals we inmiddels gewend zijn in Sicilië) meer dan 1 uur gewacht op een bus. In Taormina betaal je wel wat meer voor je drankjes en eten dan dat ik gewend ben in Sicilië. Maar hey, dan kun je wel zeggen dat je hebt gegeten in het mooiste dorpje van Sicilië.

IJS

Dat ze in Italië het lekkerste ijs hebben weet iedereen.

Je ziet de straten vol met mensen die hun ijsbolletjes balanceren op hun horentje en hun best doen om het op te eten voordat het wegsmelt.

Wat mij ook opviel hier in Sicilië is dat je verschillende ijssalons hebt met vitrines vol met waterijsjes in verschillende fruitsmaken. Je kiest een ijsje uit en dan vertel je of je pure, witte of melkchocolade wilt en ze dompelen het waterijsje helemaal in de chocolade. Daarnaast kun je het zo bont maken als je zelf wilt door nog te kiezen voor verschillende nootjes etc. Ik had een limoen waterijsje met witte chocolade geprobeerd. Het vult gigantisch , maar is zoooo lekker! ( het is vakantie, het mag)

VERKEER IN SICILIË

Het verkeer is hier drama. Verkeersregels? Wat zijn dat? De bussen geven de auto’s een duwtje als ze niet opschieten. Auto’s rijden op de andere weghelft en slalommen om elkaar heen. Oh, en je moet niet raar opkijken als je auto’s ziet zonder spiegels, want het merendeel heeft geen spiegels meer. Dus als je een auto zonder beschadiging ziet is hij waarschijnlijk net gekocht. Even terugkomend op de bussen he, soms betaal je voor je kaartje 1,60 en de andere keer voor dezelfde rit 1,20 of 1,-. Ik denk dat je gewoon moet boffen met de buschauffeur hier.

SICILIAANSE MENTALITEIT

De mentaliteit hier is wel erg interessant. Ik snap waarom Italianen zo oud worden en er toch jong uitzien. Ze maken zich namelijk helemaal nergens druk om! Alles gaat op z’n tijd (dat merk je al aan de bussen) nee ze kennen geen haast. En soms kan ik mij ook wel vermaken om het bekvechten op straat. Italianen zijn zo heerlijk temperament vol.

CACTUSSEN.

Sicilië staat vol met cactussen & wat zijn ze groot!

Sommige stijgen boven de huizen uit.

Ik had nog nooit een cactusvrucht gegeten voordat ik op Sicilië ging wonen. Ik heb de gele (minder rijp) gehad en de donker paarse (ultra rijp). Ik denk dat ik een verslaving heb ontwikkeld voor de donkere vruchten. Dus klaar voor alle insta kiekjes van deze vruchten aankomend half jaar?

GROENTE,FRUIT,VIS

Sicilië heeft de lekkerste groente en fruit. Logisch want de grond van vulkaan Etna is ontzettend vruchtbaar!Als je omhoog rijdt word je omringt door groen. Overal op straat zie je groente en fruit stalletjes op de leukste manieren. Bijvoorbeeld in de achterbak van driewieler auto’s.

Boodschappen doen als een echte local is ontzettend leuk!

Catania heeft een onwijs grote vismarkt, deze heb ik helaas nog niet gezien, maar zal ik snel gaan bezoeken en wat over schrijven! Wel heb ik mosselen besteld aan een restaurantje aan het water. Deze waren zo lekker. Ook de garnalen en de zalm pasta’s zijn verslavend! Vis eten aan zee is 10 x beter want ze halen het vers uit de zee. Vis ouder dan 1 dag wordt direct weggegooid. Visliefhebbers? Boek maar alvast een ticket naar Sicilië.

MENSEN ONTMOETEN

Straks ben ik hier natuurlijk alleen en zal ik de rest zelf moeten ontdekken. Maar ik heb al een berichtje gedaan in een Facebook groep voor mensen die in Catania wonen en vragen hebben en of nieuwe mensen willen leren kennen. Ik stelde mij voor en vertelde dat ik graag nieuwe mensen wil leren kennen om mijn tijd hier nog beter te maken. Ik kreeg direct reactie dat er elke woensdag avond een meeting is, in het centrum waar gezellig een drankje wordt gedaan. Ook worden er af en toe concerten of stranden bezocht samen. Ook kwam ik via deze Facebook pagina in contact met een ander meisje die net nieuw is in Catania en graag wat wil afspreken. Super leuk ! Mijn vriend komt 8 september al op bezoek. Kunnen we samen genieten van de eindeloze zomer , prachtige omgeving en het lekkere eten. ( en mijn 20e verjaardag vieren !! )

Natuurlijk zal ik jullie komend halfjaar verlekkeren met jaloers makende verhalen over mijn tijd hier op Sicilië. Maar vanaf 4 september begint voor mij het gewone leven ook weer. Nou ja, gewoon? Ik mag 5 dagen per week werken bij een super goede architect.

Voor meer foto’s bekijk mijn instagram pagina: @centainestravel