Elke dag een vakantiedag op Sicilië

Yes. Het was eindelijk zover. Mijn vriend Tom kwam mij opzoeken in Sicilië vanuit het koude Nederland. In deze blog vertel ik jullie over onze dagen samen en de mooie plekken die we hebben bezocht.

Ciao Tutti,

RAIN RAIN RAIN

Jup.. Tom nam de regen mee vanuit Nederland. Toen ik vrijdagochtend naar het werk liep (lees strompelen van de spierpijn) zag het er nog heerlijk uit buiten. Ik had mijzelf in een jurkje gehesen en droeg mijn ballerina’s. Eenmaal op werk bekeek ik het weerbericht en zag dat er een gigantische regenbui op komst was. Hier heb ik in mijn vorige blog ook over geschreven. Kortom, water in overvloed. Ik haalde Tom op bij het metrostation en we hebben samen geluncht. Toen ik om 14.15 toch weer naar het werk moest lopen had ik daar toch moeite mee omdat ik wist dat Tom thuis zat. Maar hij viel na de lange reis al snel in een diepe slaap (hij moest 8,5 uur ‘s nachts wachten op Schiphol). Toen ik terug kwam van werk werd hij net een beetje wakker. Het weer was nog steeds niet veel beter, het regende niet meer maar het voelde heel koud. Nouja, als je zulke hoge temperaturen gewend bent is 23 graden behoorlijk koud. Ik trok warmere kleding aan en wij maakte ons klaar om uit eten te gaan in het centrum. Het was zo gezellig; ik kon hem allemaal mooie plekjes in de stad laten zien en we genoten ondertussen van verschillende cocktails en biertjes.

VISMARKT VAN CATANIA

Het weer was gelukkig zoals ik gewend was: zonnig en warm. Daarom bezochten wij de vismarkt van Catania. Binnenkort verschijnt er nog een uitgebreidere blog over de vismarkt in Catania. De vismarkt is een hele beleving. Het leuke van de vismarkt is dat het niet mooier wordt gemaakt voor toeristen en is dus heel rommelig en chaotisch. Je bevindt je dus echt tussen de Locals. Nadat we fruit hadden gescoord bij verschillende kraampjes zijn we door Catania gaan struinen als echte toeristen. ‘s Avonds zijn wij uit eten geweest bij mijn lievelings-restaurant in Via Etnea en natuurlijk nam ik weer Spaghetti aglio é olio. (want die is zooooooo lekker). We genoten van de live muziek en het lekkere eten en zijn daarna nog gestrand bij een terrasje waar we hebben genoten van (hele sterke) cocktails.

SYRACUSE

Op zondag werd ik uit bed geduwd door Tom. Ik was kapot na een drukke week op werk en twee avonden cocktails drinken. Maar Syracuse stond op de planning! Dus al mompelend toch maar mijn bed verlaten om mij klaar te gaan maken. We hebben een uur moeten wachten op de bus naar Syracuse ( die ongeveer 9,- kost voor een retourtje p.p). Gelukkig zat er bij het busstation een cafeetje waar we cappuccino hebben gedronken ( het mocht nog, het was nog geen 11.30) De bus reis naar Syracuse was ongeveer anderhalf uur. Toch wel handig om met je vriend op pad te gaan. Zo kon hij mijn hoofd vasthouden de hele reis zodat mijn hoofd niet naar voren viel toen ik in slaap viel. 😉  Syracuse was werkelijk waar prachtig!!

Het is naar mijn idee het mooiste plekje in Oost Sicilië.

Het was absoluut niet toeristisch en super rustig dus we hebben op ons gemak kunnen genieten van dit mooie dorp. We liepen door kleine steegjes waar de buren elkaar vanaf het balkon nog een hand zouden kunnen schudden. Ook voelde de brug richting het Eiland Ortigia echt alsof ik weer in Venetië was. (alleen dan met heel schoon, helder water). We bestelde ons favoriete drankje verse sinaasappelsap met limoen. Dit is echt een verslavend drankje. We hebben lekker rondgestruind en de toerist uitgehangen en ook hebben we nog genoten van het koude heldere zeewater.

TWEEDE WERKWEEK

Mijn 2e werkweek was weer begonnen. Wat ik zo leuk vind aan mijn stage hier, is dat het elke dag als vakantie voelt. Ik hoef niet bang te zijn dat ik stress krijg hier, want waarom zou je je druk maken? Morgen weer een dag. We hadden overleg over een nieuw project. Ik heb de hele dag verschillende schetsen op papier en in AutoCAD gemaakt. Ook ben ik verder gegaan met het leren van Italiaans. Mijn Italiaans gaat echt met sprongen vooruit. Ik versta steeds meer. Ik moet alleen nog wat meer ballen krijgen om alles wat ik weet in het Italiaans ook echt in het Italiaans te gaan zeggen. Toen ik rond 19:00 thuis kwam van mijn werk stond het eten voor mij klaar, mijn vriend had heerlijk voor mij gekookt! Daarna zijn we richting de stad gegaan waar we hadden afgesproken met een vriendin van mij en haar vriendin. We liepen naar nog zo’n ‘secret place of Catania’. Bij de universiteit sloegen we een steegje in en belde daar aan. In het Italiaans vroegen we toegang tot het dakterras. ( wat normaal alleen is voor gasten van het hostel). In ruil voor onze ID-kaarten konden we het dakterras bereiken. Na het beklimmen van flink wat trappen kwamen we aan op het dakterras , waar je uitkijkt over de lange straat Via Etnea en het plein van de universiteit. Alles ziet er ‘s avonds prachtig uit met de verlichte straten. We dronken hier weer cocktails en zijn toen rond een uur of 22.30 weer naar huis gelopen.

RUSTIGE DAG OP STAGE

Vandaag was heerlijk rustig op werk, dus ik heb mij goed bezig kunnen houden met verschillende blogs. Dus houd mijn website goed in de gaten want er komt een blog aan over de vismarkt van Catania en het beste typische Siciliaanse eten wat je moet proberen! Ook heb ik mijn Italiaans weer verbeterd met de online cursus van Erasmus. Toen ik om 19:00 thuis kwam had ik een mini weekend  omdat ik de woensdag vrij had genomen voor mijn verjaardag! We vertrokken na het eten en na de wasserette ( Tom weet nu dat hij mij niet zo leuk vind als ik de was doe hihi) naar de stad en genoten van live muziek en een lekker drankje toen ik 20 werd ! Wat is het toch mooi om jarig te zijn in zo’n prachtig land en om dat ook nog te kunnen vieren met je vriend. We waren tegen 03:30 pas thuis en vielen ook als een blok in slaap.

MIJN TWINTIGSTE VERJAARDAG

Dat had ook zo zijn nadeel.. we waren namelijk vergeten om de wekker te zetten. Dus toen ik wakker werd en mijn mobiel bekeek schrok ik van de tijd en maakte ik Tom snel wakker. We hadden namelijk allerlei plannen voor mijn verjaardag. Uiteindelijk zijn we naar Taormina gegaan en hebben we daar genoten van het heerlijke weer, de mooie omgeving en lekker eten. Omdat de prijzen in Taormina een stuk hoger liggen als in Catania besloten we om in Catania uit eten te gaan voor mijn verjaardag. Dus nadat we ons hadden klaargemaakt voor het eten liepen we naar de stad. Tegen een uur of 21:30 vonden we een chique restaurant met live muziek. We namen plaats aan de straat kant en bestelde een halve liter rode wijn en een fles water ( om te compenseren) Tom nam de typische pasta van hier Spaghetti al nero e clamari en ik had een pasta met tonijn eitjes en limoen. Het was echt heerlijk! De prijs was wat hoger, maar het was het meer dan waard. Aan tafel kreeg ik nog twee rozen van Tom. Hij kocht er eerst één, maar de ober vond dat we teveel betaald hadden aan de straatverkoper en dus kregen we er nog 1 extra bij. Erg vriendelijk van de ober. Normaal zijn de straatverkopers ook niet toegestaan in dit restaurant. Ik kocht last minute om 23.30 nog wat cakejes voor werk de volgende dag.

UIT ETEN MET WERK

Tom en ik werden mee uit eten gevraagd door mijn baas. Dit omdat de Spaanse Erasmus student terug gaat naar Spanje, ik nieuw ben in het bedrijf, en mijn andere collega haar toets heeft gehaald.  We spraken om 22.00 af in de stad. We liepen naar een straat buiten het centrum; Via Plebiscito. Dit was super leuk want het was hier absoluut niet toeristisch. De hele straat stond vol met rook omdat het eten op straat werd bereid. Als er geen tafel vrij was werden ze wel ergens vandaan geplukt en erbij gezet op straat. Een hele beleving om je zo tussen de locals te bevinden. Ook begint het dineren pas tegen een uur of 22.00/22.30. en het nagerecht wordt zo tegen 00.30 uitgeserveerd. Via Plebiscito is zeker een straat die je moet bezoeken als je je wil bevinden tussen de echte locals en wil genieten van het heerlijke eten wat de Sicilianen je te bieden hebben.

WINKELCENTRUM ETNAPOLIS

Op zaterdag besloten Tom en ik dat we nog niet genoeg geld hadden uit gegeven afgelopen week. We namen de circumetnea naar het winkelcentrum Etnapolis. De circumetnea is een klein ouderwets treintje die (zoals de naam al zegt) rond de etna gaat. De trein vertrekt ongeveer om het uur vanaf treinstation Borgo, wat 3 minuten lopen is vanaf mijn appartement. Voor een snel vervoer raad ik dit treintje niet aan, maar als je geen haast hebt ( zoals de meeste Sicilianen hier) is het zeker een hele beleving. Je rijdt over een super dun spoor en je rijdt door het vruchtbare landschap van de Etna. Ik heb de hele route nog niet gevolgd maar ik zou dit wel snel willen proberen. De prijs van het treinkaartje gaat per km dus je rekent uit hoeveel km het is naar je bestemming ( Google maps 😉 ) en betaalt voor die hoeveelheid kilometers. Wij betaalden voor een retourtje 4,10 per persoon en reden ongeveer 10 km heen en 10 km terug. Dit winkelcentrum heeft niet echt charme van een gezellig dagje uit, maar je kunt er wel goed terecht voor winkels die niet te vinden zijn in Catania centrum.

ETNA VULCANO

Zondag, de laatste dag dat  Tom  in Catania zou zijn. Hij had de Etna nog niet bezocht sinds zijn verblijf hier, dus we besloten om onze dag te besteden boven op de vulkaan. Het is lastig om de Etna te bereiken als je geen 55,- wil besteden aan een toeristische tourbus. Er gaat maar één normale bus richting de Etna per dag en deze is om 08:00 ‘s ochtends vanaf de bushalte bij het treinstation van Catania. Dus om 07:00 liepen Tom en ik door een hele stille stad. Ik was zo verschrikkelijk moe en ben zodra we de bus in kwamen ook weer in slaap gevallen. ( ja ik reis graag met ogen dicht haha) We kwamen rond een uur of 10.00 aan bij de grote parkeerplaats op de Etna. Hier hebben we koffie gedronken en daarna besloten we om toch de kabelbaan omhoog te nemen. De vorige keer dat ik op de Etna was ben ik zelf een stuk omhoog gelopen. We betaalden 30,- per persoon om met de kabelbaan omhoog te gaan. Ontzettend duur als je het mij vraagt, maar het is prachtig daar boven! Oh, en ontzettend koud, dus kleed je warm aan. We zaten na de kabelbaan op ongeveer 2500 m hoogte en zijn zelf nog 500 m omhoog gelopen. (lees geklommen). Ik heb heel erg last van hoogte verschil en word dan ook snel duizelig en kortademig als ik zo hoog zit. Het waaide zo hard op de top dat ik bang was dat ik weggeblazen zou worden. Maar wat was het prachtig! Je hebt echt het gevoel dat je ‘on top of the world’ staat. Ik kreeg hele erge hoofdpijn dus we zijn weer naar beneden gelopen naar een restaurant om wat te drinken. Mijn hoofdpijn werd met de seconde erger maar Tom wilde nog graag een stuk lopen dus ik bleef alleen in het restaurant om tot rust te komen. Nou dat deed ik echt want ik viel in slaap midden in het restaurant aan een tafel. Ik weet nog goed het moment dat ik wakker werd gemaakt door een stelletje dat bij mij aan tafel kwam zitten en dat er werd gevraagd of het goed ging. Nou ik heb mij zo erg geschaamd haha. Toen Tom terug kwam van zijn klim hebben we de kabelbaan weer naar beneden genomen, hier hebben we nog souveniertjes gekocht en de rest van de tijd op het terras gezeten. De bus reed om 16.30 weer terug naar Catania. ik vond dit net iets te lang en raad jullie ook aan om een auto te huren als je de zuidkant van de Etna bezoekt.

Na een hele week samenzijn is het toch wel lastig om weer afscheid te nemen van elkaar. Op maandag ochtend was ik absoluut niet in een goede bui toen ik Tom gedag zei. Gelukkig hebben we heel veel mooie en vooral ook lachwekkende herinneringen gemaakt hier en die zullen we nooit vergeten. Tot zover zijn er nog geen plannen voor een volgend bezoek aan Catania. En zie ik Tom pas weer op kerstavond op het vliegveld in Amsterdam. ( Ja ik ga voor 2 weken naar Nederland, want het bedrijf is dan dicht.)